c_300_250_16777215_10_images_21948.jpg

 

ترکمن سسی - عبدالرضا نظری - عرفان آباد یکی از ۱۳ روستای ترکمن نشین از توابع بخش مرکزی شهرستان علی آبادکتول است. داود یلقی دهیار می گوید این روستا بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.


روستای عرفان آباد از شمال با روستای بدراق نوری، از جنوب با شهرسنگدوین و از غرب با بهلکه نفس و از شرق با تپه تاریخی بوز اوغلن و روستای بدراق انه گلدی همجوار است و تا شهر علی آباد ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.
به گفته داود یلقی دهیار روستا، عرفان آباد در حال حاضر دارای ۳۱۷ خانوار و ۱۳۰۰ نفر جمعیت است. قدمت این روستا به بیش از ۲۰۰ سال می رسد و ساکنان اولیه این روستا در کنار تپه تاریخی پوز اوغلن در شرق این روستا ساکن بودند و به مرور با گذشت زمان در مکان فعلی ساکن شدند و روستای فعلی را تشکیل دادند.
داود یلقی می گوید: قدمت این تپه تاریخی حدود ۱۰۰۰ سال است و در میراث فرهنگی کشور مشخصات آن ثبت ملی گردیده است.
دهیار عرفان آباد بیان کرد: این روستا دارای یک حوزه علمیه بزرگ است که در سال ۱۳۴۹ توسط عبدالرحمن آخوند تنگلی طانا احداث و ساختمان جدید ان دراواخر دهه ۶۰ تجدید بنا و احداث گردیده است و اکنون حدود ۱۰۰ طلبه درحال کسب علوم دینی و مفاهیم قرآنی هستند.
داود یلقی ادامه داد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی این روستا هم اکنون از ۳ مسجد و یک مدرسه ۶ کلاسه مقطع ابتدایی و خانه بهداشت و یک مرکز درمانگاه سلامت و ساختمان دهیاری برخوردار است.
 وی اعلام کرد: از سه مسجد این روستا دو مسجد ان بسیار قدیمی و از استحکام  کافی و مناسبی برخوردار نیست که نیاز به تجدید بنا دارد.
داود یلقی دهیار عرفان آباد گفت: یکی از عمده ترین مشکلات این روستا در حال حاضر خشکی رودخانه (قرجی وال) است. یکی دو دهه اخیر این رودخانه از مناطق بالادست از زرین  گل و کبود وال سرچشمه میگرفت و در طول سال آب داشت اما متاسفانه نرسیدن آب به این روستا، کشاورزان منطقه را دچار مشکل کرده و متاسفانه علیرغم پیگیری ها مشکل برطرف نشده است.
 دهیار عرفان آباد یاد آور شد: در گذشته های نه چندان دور آب این رورخانه تاریخی (قرجی وال) که از وسط  این روستا می گذشت قریب ۳۰۰۰ هکتار زمین های کشاورزی این روستا و سایر روستاهای همجوار را تامین می کرد.
وی نبود یک مکان تفریحی ورزشی برای جوانان روستا و همچنین ضعف ولتاژ برق در قسمت شمالی این روستا را از دیگر مشکلات روستا نام برد.
 دهیار روستای عرفان آباد درخصوص اقدامات عمرانی روستا در یک دهه اخیر گفت: طرح هادی روستا در سال ۹۸ اجرا شد. با اجرای این طرح تمام کوچه ها و خیابان های روستا نامگذاری و تابلوهای آن نصب گردید. همچنین خیابان مختوم قلی داخل روستا به طول یک و نیم کیلومتر آسفالت گردید و تعداد ۱۳ خانوار این روستا بعداز سیل ۹۸ به بنیاد مسکن شهرستان معرفی و همگی صاحب خانه شده اند.
داود یلقی بیان کرد: تاکنون ۱۱ دوربین در ۴ نقطه روستا برای امنیت ساکنین روستا  با هزینه  ۱۵۰ میلیون تومان نصب  شده و درحال بهره برداری است.
 وی درخصوص آب شرب این روستا گفت: به یاری خداوند وهمت مسولین آب شرب بهداشتی این روستا هفته پیش به شبکه اصلی وصل شد.
 دهیار روستای عرفان آباد در پایان از اهالی رسانه که دلسوزانه برای اطلاع رسانی و آگاهی مردم تلاش می کنند تشکر کرد.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر